Gradivo III razreda u Gimnaziji "Veljko Petrović"
Računarstvo i Informatika
Prebrojavanje
Često se javlja u programiranju potreba da se izbroji nešto. Bilo da su u pitanju nizovi,
ili podaci sa ulaza najjednostavniji način je da se za uvede brojačka promenljiva.
- Nije zgoreg inicijalizovati brojač. Obično se postavlja na nulu.
Brojac := 0
- Za svaku pojavu dogadjaja/podatka koji zadovoljava neki uslov
brojačka promenljiva se povećava (najčešće za jedan).
Brojac := Brojac + 1; { inc(Brojac); }
Sumiranje
Razne su situacije kada je potrebno izvršiti sabiranje veće količine podataka.
Problem se rešava tako što se uvodi nova promenljiva.
- Prvo se inicijalizuje promenljiva zbir. Ako je ovo početak onda je to na nulu.
Suma := 0
- Svaki član se dodaje u sumu. Ako je to selektivna suma, onda je potrebno nekom
If naredbom odlučiti da li pojedini član ide u sumu ili ne
Suma := Suma + Clan; { inc(Suma, Clan); }
Slično je ako je potreban proizvod vi[e brojeva, samo tada inicijalizacija ide na jedinicu.
Pronalaženje najvećeg ili najmanjeg elementa.
Nalaženje ekstrema u nekom skupu podataka je jednostavna tehnika.
- Prvo je potrebno inicijalizovati ekstrem. To može biti
- sistemski najveža konstanta
- konstanta koja je veća od bilo kog podatka koji se pojavljuje u skupu,
- bilo koji član skupa
Ekstrem := neka_od_gornje_tri_solucije;
- Za sve preostale članove skupa podataka proveravamo da li je ekstremniji od prvopostavljenog.
Ako jeste, menjamo vrednost promenljive Ekstrem
if Clan_skupa_podataka <[=]|>[=] Ekstrem
then Ekstrem := Clan_skupa_podataka;
Čekiranje / obeležavanje / zastavice / flegovi.
Ovo je situacija kada je potrebno registrovanje da li se neki događaj desio.
Najpogodnije za to su logičke promenljive.
- Prvo je potrebno inicijalizovati logičku promenljivu;
Flag := False; { ili True }
- Tokom daljeg izvršavanja programa kada se desi prvi put neki događaj,
tada se to registruje u promenljivoj Flag.
if Desio_se_Uslov
then Flag := True;
- Od stanja promenljive Flag zavisi kojom granom će program kasnije nastaviti da se izvršava.
if Flag
then .....
else .....;